ΠολιτισμόςΠρωτοσέλιδα
Είδαμε τον «Πλούτο» του Αριστοφάνη
Αρχαίο Θέατρο Φιλίππων Σάββατο 3 Αυγούστου, ώρα 21.00
Στο 67ο φεστιβάλ Φιλίππων θεατές…..
Νομίζω πως είναι το έργο που έχω παρακολουθήσει περισσότερες φορές καθώς το πρωτοείδα 8 χρονών στους Φιλίππους. Έκτοτε ακολούθησαν πολλές παραστάσεις και διαφορετικές προτάσεις από δημοφιλείς θιάσους.Από την ανακοίνωση του προγράμματος πίστευα πως θα χρειαζόταν και μια δεύτερη ημέρα παρουσίασης. Η συμμετοχή της Ιστορικού Μαρίας Ευθυμίου στην παραγωγή που σκηνοθετεί ο Γιάννης Κακλέας παραλίγο θα μας δικαίωνε. Τις κερκίδες του θεάτρου γέμισαν ασφυκτικά περίπου 3.000 θεατές φτάνοντας σε ένα οριακό sold out. Η παράσταση ξεκίνησε με καθυστέρηση 20 λεπτών γιατί οι θεατές δεν ήταν ενημερωμένοι πως τον Αύγουστο η ώρα έναρξης πραγματοποιείτε 30 λεπτά νωρίτερα.
Είναι ευδιάκριτο και στον πιο αδαή ότι ο Γιάννης Κακλέας δούλεψε πολύ για την παράσταση. Κατά τη γνώμη μας κινήθηκε σε 2 διαφορετικούς άξονες. Αρχικά κράτησε τον εξαιρετικό Μάνο Βακούση /Χρεμύλο σε μια συνεπή κλασική γραμμή ανεβάσματος Αριστοφάνη να θέτει διάφορους προβληματισμούς. “Μπορεί να συμβαδίσει ο πλούτος με την αρετή;” Η σεμνότητα του πρωταγωνιστή υποστηριζόταν και από το κουστούμι αλλά και την κίνηση του. Η παράσταση ήταν εμπλουτισμένη από πολύ ωραία τραγούδια που ερμηνεύτηκαν ζωντανά επί σκηνής. Με ιδιαίτερη ικανοποίηση αποδέχτηκαν οι θεατές τον στίχο-κείμενο του ράπερ Τελευταίος καλεσμένος που έκανε την παράσταση σύγχρονη καλωσορίζοντας τους θεατές στην “αποκάλυψη”
Και ενώ όλα έδειχναν πως θα παρακολουθήσουμε την καλύτερη παράσταση του καλοκαιριού ,κάτι άλλαξε…..
Η μετάβαση στη νέα κατάσταση της αφθονίας και του νεοπλουτισμού είχε υπερβολή και κουραστικές επαναλήψεις παρόλο που παρουσιάστηκε με όμορφα κουστούμια, με ζωντανό τραγούδι και πολύ χορό. Μάλλον ενοχληθήκαμε από τα πολλά επιθεωρησιακά στοιχεία ακόμη και στην απόδοση του κειμένου. Κουραστική αποδείχτηκε και η επαναλαμβανόμενη“αργκό”μεταξύ των νέων.
Οὐκ ἐν τῷ πολλῷ τὸ εὖ, θα μπορούσαμε να πούμε για να συμβαδίσουμε με τον σκηνοθέτη που χρησιμοποίησε πολλές γνωστές ρήσεις και τσιτάτα πειράζοντας την μετάφραση, προκαλώντας άφθονο γέλιο στους θεατές.
Ένα εγκαταλειμμένο εργοστάσιο που προφανώς χτυπήθηκε από την οικονομική κρίση παρέλαβε ο σκηνοθέτης από τον Μανόλη Παντελιδάκη και το μετέτρεψε σε σε μια χλιδάτη έπαυλη νεόπλουτου ιδιοκτήτη. Εκεί υποδεχόταν τους μεταλλαγμένους νεόπλουτους- πρώην φτωχαδάκια-επαγγελματίες της Αθήνας να αφηγούνται την σύγχρονη σπάταλη ζωή τους στον καιρό της αφθονίας, όπου δεν υπάρχει το αρχαιοελληνικό μέτρο .
Στο Κ.Θ.Β.Ε συνήθως οι ηθοποιοί μας είναι λιγότερο γνωστοί γιατί δεν είναι προβεβλημένοι τηλεοπτικά. Παρακολουθήσαμε μια καλοκουρδισμένη παράσταση συνόλου όπου όλες οι ερμηνείες μας ικανοποίησαν πλήρως. Ο εμπνευσμένος σκηνοθέτης σε μια προσπάθεια να ισορροπήσει την υπερβολή που σκορπίζει Πλούτος εμφανίζει την Πενία με 4 γυναικείες μορφές ντυμένες με λευκό φόρεμα!
Η αλήθεια είναι πως έχουμε ξεχάσει πότε είδαμε την τελευταία υπερπαραγωγή από τα Κρατικά μας θέατρα. Η πολυετής οικονομική κρίση μας στέρησε τα πλούσια σκηνικά,τα λαμπερά κουστούμια και την ζωντανή μουσική επί σκηνής.
Αυτή η παράσταση των 28 συντελεστών επί σκηνής είχε όλα όσα στερηθήκαμε + την ιστορική αναδρομή στην οικονομική κατάσταση των Ελλήνων δια στόματος της πιο δημοφιλούς διακεκριμένης ιστορικού. Η κα Ευθυμίου συνομίλησε με τον Χρεμύλο στην παράβαση και απέσπασε πολύ θερμό χειροκρότημα.
Στη διάρκεια των 110 λεπτών οι θεατές χειροκρότησαν αυθόρμητα και δυνατά αρκετές φορές και βέβαια αποθέωσαν τους ηθοποιούς, μουσικούς τραγουδιστές και τεχνικούς στο τέλος της παράστασης.
Η παράσταση έφερε ένα ενθουσιασμό στο κοινό αλλά αντιμετωπίστηκε με διχογνωμία. Άραγε σε ποιο περιβάλλον θα ήθελαν να ζουν οι θεατές της παράστασης;
Αξίζει να αναφερθεί
- Η χωρητικότητα του πάρκινγκ μικραίνει συνεχώς και απουσία παρκαδόρου στην αλάνα του Αρχαίου θεάτρου Φιλίππων, ο καθένας παρκάρει κυριολεκτικά “όπου βρει” και “όπως νάναι”. .
- Άφαντη η τροχαία το βράδυ του Σαββάτου. Το φανάρι του Αμυγδαλεώνα ταλαιπωρεί οδηγούς, κοινό αλλά και τους κατοίκους του χωριού καθώς ολοένα και περισσότεροι κινούνται από την “συντομότερη” διαδρομή.
- Μας αρέσει η θέα της ουράς στα εκδοτήρια καθώς παρατείνει την αγωνία του θεατή για τον αν θα εξασφαλίσει μια καλή θέση.
- Δυστυχώς πάντα θα υπάρχουν θεατές που πρέπει να αποχωρήσουν για κάποιο λόγο νωρίτερα από το θέατρο πριν ολοκληρωθεί η παράσταση. Αυτό όμως δεν πρέπει να γίνεται αντιληπτό από τους θεατές και τους ηθοποιούς της παράστσασης
- Πρέπει να επιβραβεύσουμε το Κ.Θ.Β.Ε για την φιλολαϊκή πολιτική του στις τιμές των εισιτηρίων
Τιμή προπώλησης (έως και μια μέρα πριν την παράσταση): 17€
Κανονικό εισιτήριο: 20 € Φοιτητικό/ Μαθητικό, Άνω των 65: 14€
Δάσκαλοι & Καθηγητές/ Ομαδικό(20 άτομα): 11€
Άνεργοι (περιοδεία): 10€ ΑΜΕΑ & Συνοδοί ΑΜΕΑ: 8€
Συντελεστές
Μετάφραση- Ελεύθερη απόδοση κειμένου -Σκηνοθεσία: Γιάννης Κακλέας
Σκηνικά: Μανόλης Παντελιδάκης
Κοστούμια: Ηλένια Δουλαδίρη
Πρωτότυπη Μουσική: Βάιος Πράπας
Πρωτότυποι Στίχοι: Τελευταίος Καλεσμένος
Χορογραφίες: Στεφανία Σωτηροπούλου
Φωτισμοί: Στέλλα Κάλτσου
Βοηθός Σκηνοθέτη: Άρης Κακλέας
Συνεργάτις σκηνογράφος- ενδυματολόγος: Δανάη Πανά
Βοηθός ενδυματολόγου: Μανώλης Ψωματάκης
Συνεργάτις σκηνογράφος: Ελίνα Δράκου
Βοηθός φωτίστριας: Ιφιγένεια Γιαννιού
Οργάνωση παραγωγής: Αθανασία Ανδρώνη
Φωτογραφίες: Mike Rafail (That Long Black Cloud)
*(βοηθός σκηνογράφου- ενδυματολόγου στο πλαίσιο πρακτικής άσκησης): Δέσποινα Παπαδημητρίου
Διανομή (με αλφαβητική σειρά):
Μαίρη Ανδρέου (Αερόπη), Μάνος Βακούσης (Χρεμύλος), Δημήτρης Διακοσάββας (Κλεώνυμος), Άννα Ευθυμίου (Πενία 3), Αλέξανδρος Ζουριδάκης (Πλούτος), Αναστασία Κελέση (Παρέα του Καρίωνα), Φαίη Κοκκινοπούλου (Αρχιδάμια), Ελένη Μισχοπούλου (Λυσιμάχη), Δημήτρης Μορφακίδης (Ελπίνωρ), Φαμπρίτσιο Μούτσο (Παρέα του Καρίωνα), Χριστίνα Μπακαστάθη (Παρέα του Καρίωνα), Χρυσή Μπαχτσεβάνη (Πενία 2), Κλειώ Δανάη Οθωναίου (Πενία 4), Αλεξάνδρα Παλαιολόγου (Ελπινίκη), Πολυξένη Σπυροπούλου (Πενία 1), Γιάννης Σύριος (Καρίων), Φωτεινή Τιμοθέου (Λευκοθέα), Γιάννης Τομάζος (Παρέα του Καρίωνα), Χρήστος Τσάβος (Παρέα του Καρίωνα) Γιάννης Τσεμπερλίδης (Αρτεμίδωρος), Θάνος Φερετζέλης (Καλισθένης), Γιάννης Χαρίσης (Θρασύμαχος/Αρχιερέας)
Χορευτές, χορεύτριες:
Αναστασία Κελέση, Στεφανία Σωτηροπούλου, Μάριος Χατζηαντώνης, Νικόλας Χατζηβασιλειάδης
Μουσικοί επί σκηνής: Βάιος Πράπας, Τελευταίος Καλεσμένος, Δήμητρα Αντωνακούδη
Στην Παράβαση του έργου εμφανίζεται η Ιστορικός- Καθηγήτρια του Πανεπιστημίου Αθηνών, Μαρία Ευθυμίου
Γείτονες- Μύστες – Χορογραφία στον αγώνα Χρεμύλου και Πενίας: Ο Θίασος
Μιχάλης Μερκουρόπουλος