ΠολιτισμόςΠρωτοσέλιδα

Είδαμε τις «Ικέτιδες» του Αισχύλου στο Αρχαίο Θέατρο Φιλίππων

Πασχαλίδης Πρότυπες Κατασκευές

Στο 67ο φεστιβάλ Φιλίππων θεατές…..

Πρόκειται για  μια παράσταση που δεν παρουσιάζεται συχνά. Οι περισσότεροι θεατές αδυνατούν να θυμηθούν αν οι Ικέτιδες που είχαν δει στο παρελθόν ήταν σε κείμενο του Ευριπίδη ή του Αισχύλου. Κάτι αντίστοιχο συμβαίνει πάντα και με την “Ηλέκτρα”.

Όπως και να έχει μας ξάφνιασε αρχικά πως μια παράσταση αρχαίου δράματος, λιγότερο δημοφιλής θα παρουσιαστεί για δύο μέρες. Διαβάζοντας προσεκτικά όμως τις πληροφορίες  τα πράγματα γίνονταν ξεκάθαρα. Συγκεκριμένα η παράσταση που πρωτοπαρουσιάστηκε πριν από 60 χρόνια είναι μια συμπαραγωγή του θεάτρου ΤέχνηςΚαρόλου Κουν και του θεάτρου του Νέου Κόσμου .Πέρα του γυναικείου χορού που πρωταγωνιστεί στο θίασο διακρίναμε αναγνωρισμένα θεατρικά πρόσωπα που επανασυστήθηκαν με το κοινό μέσω των πετυχημένων τηλεοπτικών σειρών.

Με απόλυτη συνέπεια η παράσταση ξεκίνησε στις 21.30μ.μ καθώς οι 1500 περίπου θεατές έφτασαν και τακτοποιήθηκαν εγκαίρως

Η σκηνοθέτιδα Μαριάννα Κάλμπαρη ακολούθησε την μετάφραση του Γρυπάρη που σε αρκετά σημεία μας φάνηκε ότι δεν συμβάδιζε με την εποχή μας. Σαφώς υπήρχε βελτίωση κατά την εξέλιξη της παράστασης και  τα μηνύματα του Αισχύλου για την θέση των γυναικών και την έννοια του ασύλου σε μια δημοκρατική κοινωνία.

Κυρίαρχος στην παράσταση ήταν ο χορός των 15 γυναικών μελών της εξαιρετικής χορωδίας Chóres που ξεκίνησε από την κορυφή του αρχαίου θεάτρου και  κατέβηκε στη σκηνή μέσω των διαδρόμων για να συναντήσει τις  Λένα Παπαληγούρα ως Υπερμνήστρα και την Λουκία Μιχαλοπούλου ως Αμυμώνη. Στο μεταλικό έξυπνο σκηνικό σκαρφάλωσε και κινήθηκε πολύ όμορφα η  Χριστίνα Σουγιουλτζή.

Η παρουσία των μικροφώνων συνήθως ζημιώνει τις παραστάσεις. Θύμα τους αυτήν την φορά ήταν ο Άκης Σακελλαρίου /Δαναός.

Έγινε μεγάλη κουβέντα στην παρέα μας για το αν ο ανδρικός ρόλο του Πελασγού, ερμηνεύτηκε σωστά από την Λυδία Κονιόρδου η οποία δεν φάνηκε να τον υποστηρίζει ως “ανδρικό” ρόλο με την κίνηση της. Ενδέχεται βέβαια αυτό να ήταν το ζητούμενο από την σκηνοθέτιδα η οποία την παρουσίασε ως άνδρα με ιδιαίτερη εύνοια προς γυναίκες κόντρα στην θέση του Αιγύπτιου κύρηκα που πρέσβευε την πατριαρχία και ερμήνευτηκε εξαιρετικά από τον Γιάννη Τσορτέκη.

Στα πολύ θετικά της βραδυάς ,τα ξεχωριστά κουστούμια της παράστασης. Σε κάθε κουστούμι κυριαρχούσε  και ένα σύμβολο. Ξεχωρίσαμε με ευκολία τον Αετό στον Πελασγό,  το φίδι στον Δαναό και το σκαθάρι στον Αιγύπτιο κύρηκα.

Μπορεί η παράσταση να είχε μια δυσκολία για την αναγνώριση των τόπων και των προσώπων που εμπλέκονταν δεν έγινε ποτέ κουραστική τόσο γιατί τα φωνητικά, η κίνηση του χορού και οι ερμηνείες ήταν πολύ καλές όσο και γιατί η συνολική της  διάρκεια δεν ξεπέρασε τα 80 λεπτά.

Τι θα θυμόμαστε…

Την ζηλευτή  “νεανική” κίνηση του Τσορτέκη που σκαρφάλωνε στο σκηνικό με ιδιαίτερη άνεση.

Την απουσία της Μαρίνας Σάττι από τους Φιλίππους. Ακούσαμε ηχογραφημένα  τα υπέροχα τραγούδια της. Δεν εμφανίστηκε, δεν χόρεψε δεν κύλησε σαν ζάρι…..

Η καλλιτέχνιδα θα εμφανισθεί ψυχή και σώμα μόνο στην Επίδαυρο.

Το ξεχωριστό κοινό αυτή της παράστασης. Φαινόταν “διαβασμένο”. Αποθέωσε τους πρωταγωνιστές με πολύ θερμό χειροκρότημα στο τέλος και αποχώρησε συζητώντας για  τα μηνύματα της παράστασης.

Ο “σεσημασμένος” νεαρός με την πειραγμένη εξάτμιση συνεχίζει και φέτος να κάνει αισθητή την παρουσία του κατά την διάρκεια των παραστάσεων.

Μετάφραση Ιωάννης Γρυπάρης

Επεξεργασία κειμένου και δραματουργίας – Σκηνοθεσία Μαριάννα Κάλμπαρη

Σκηνικά – Κοστούμια Χριστίνα Κάλμπαρη

Μουσική σύνθεση Χαράλαμπος Γωγιός

Χορογραφία Χριστίνα Σουγιουλτζή

Σχεδιασμός φωτισμών Στέλλα Κάλτσου

Βοηθός σκηνοθέτιδας Μαριλένα Μόσχου

Βοηθοί σκηνογράφου ενδυματολόγου Κυριακή Φόρτη, Κατερίνα Κυρτάτου

Μουσική διδασκαλία Ειρήνη Πατσέα, Σιμέλα Εμμανουηλίδου

Συντονισμός παραγωγής CHÓRES Βερονίκη Κρικώνη

Διεύθυνση παραγωγής Μαρίνα Γαβριηλίδου

Παίζουν (αλφαβητικά): Λυδία Κονιόρδου (Πελασγός), Λουκία Μιχαλοπούλου (Αμυμώνη), Λένα Παπαληγούρα (Υπερμνήστρα), Άκης Σακελλαρίου (Δαναός), Γιάννης Τσορτέκης (Αιγύπτιος Κήρυκας)

Κορυφαία χορεύτρια Χριστίνα Σουγιουλτζή

Κορυφαίες CHÓRES (αλφαβητικά) Ελένη Βασιλάκη, Κωνσταντίνα Γιαννοπούλου, Γιώτα Δημητρακοπούλου, Φανή Λύκου, Ιόνυ Μοσχοβάκου, Δάφνη Παγουλάτου, Ελένη Πούλιου, Ελίνα Σταμοπούλου, Δανάη Στεργίου, Νικολάια Τριανταφύλλου

Κορυφαίες Δραματικής Σχολής Θεάτρου Τέχνης (αλφαβητικά) Νεφέλη Δοδοπούλου, Μυρτώ Καπώλη, Ρένια Κρητικού, Άννα Μωρόγιαννη

Συμπαραγωγή Θέατρο του Νέου Κόσμου – Θέατρο Τέχνης Καρόλου Κουν

Μιχάλης Μερκουρόπουλος

Ετικέτες


Σχετικά Άρθρα

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Accept privacy policy

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

Close