ΠολιτισμόςΠρωτοσέλιδα
ΣΥΝΑΥΛΙΑ ΟΔΥΣΣΕΑ ΕΛΥΤΗ – ΜΙΚΗ ΘΕΟΔΩΡΑΚΗ «ΑΞΙΟΝ ΕΣΤΙ» στο Αρχαίο Θέατρο Φιλίππων

Ο ΟΔΥΣΣΕΑΣ ΕΛΥΤΗΣ για το «ΑΞΙΟΝ ΕΣΤΙ» :
«…Η παραμονή μου στην Ευρώπη με έκανε να βλέπω πιο καθαρά το δράμα του τόπου μας. Εκεί αναπηδούσε πιο ανάγλυφο το άδικο που κατάτρεχε τον ποιητή. Σιγά-σιγά αυτά τα δύο ταυτίστηκαν μέσα μου. Το επαναλαμβάνω, μπορεί να φαίνεται παράξενο, αλλά έβλεπα καθαρά ότι η μοίρα της Ελλάδας ανάμεσα στα άλλα έθνη ήταν ότι και η μοίρα του ποιητή ανάμεσα στους άλλους ανθρώπους – και βέβαια εννοώ τους ανθρώπους του χρήματος και της εξουσίας. Αυτό ήταν ο πρώτος σπινθήρας, ήταν το πρώτο εύρημα. Και η ανάγκη που ένιωθα για μια δέηση, μου ‘δωσε ένα δεύτερο εύρημα. Να δώσω, δηλαδή, σ’ αυτή τη διαμαρτυρία μου για το άδικο τη μορφή μιας εκκλησιαστικής λειτουργίας. Κι έτσι γεννήθηκε το «ΑΞΙΟΝ ΕΣΤΙ»…». (1959).
Ο ΜΙΚΗΣ ΘΕΟΔΩΡΑΚΗΣ για το «ΑΞΙΟΝ ΕΣΤΙ» :
«…Κάποιο μεσημέρι, στο όρθιο του Λουμίδη, μπροστά στο ΄Παλλάς΄, εκεί που έπινε τον μοναδικό καφέ εσπρέσο η αθηναϊκή ιντελιγκέντσια, Σεπτέμβριο νομίζω του ΄60, με πλησίασε ο Οδυσσέας Ελύτης. Αφού μου μίλησε για το πόσο εκτιμά την προσπάθειά μου και πόσο αγάπησε τον ΕΠΙΤΑΦΙΟ, πρόσθεσε: Τελείωσα το ΑΞΙΟΝ ΕΣΤΙ, το έργο της ζωής μου, νομίζω. Θα ΄θελα να σας το έστελνα κάπου, γιατί κάτι μου λέει ότι θα σας εμπνεύσει… Αφού τον ευχαρίστησα, έγραψα τη διεύθυνσή μου στο Παρίσι και του την έδωσα. Δεν πέρασε μήνας κι ο παριζιάνος ταχυδρόμος άφησε στο θυρωρείο το φρεσκοτυπωμένο βιβλίο του Ελύτη. Αφού το ρούφηξα μονομιάς, απ΄ την πρώτη ως την τελευταία λέξη, βάλθηκα να το μελοποιήσω. Ίσως στην αρχή να είχα την πρόθεση να μην αφήσω απ έξω κανένα στίχο… Μετά συνειδητοποίησα ότι η σύνθεση που θα προέκυπτε, θα είχε σίγουρα διάρκεια δεκάδων ωρών. Εξάλλου στίχοι όπως το ΕΝΑ ΤΟ ΧΕΛΙΔΟΝΙ, ΤΗΣ ΑΓΑΠΗΣ ΑΙΜΑΤΑ, ΑΝΟΙΓΩ ΤΟ ΣΤΟΜΑ ΜΟΥ, ΤΗΣ ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗΣ ΗΛΙΕ ΝΟΗΤΕ, ΝΑΟΙ ΣΤΟ ΣΧΗΜΑ Τ΄ΟΥΡΑΝΟΥ… με τράβηξαν σα μαγνήτες. Τους μελοποίησα αμέσως κι άρχισα πάλι να τους τραγουδώ προς μεγάλη χαρά της μικρής Μαργαρίτας και απελπίζοντας τη Μυρτώ μεσα σε κείνο το μικροσκοπικό δωμάτιο, στο οποίο έπρεπε να τα κάνουμε όλα [….] Λίγο λίγο η μορφή της νέας μου σύνθεσης άρχισε να ξεκαθαρίζει στο μυαλό μου. Πρέπει να είχα δύο πρότυπα : Το ένα ήταν τα ορατόρια του Μπαχ. Εκεί που έχουμε τις άριες, τα ρετσιτατίβα και τα κοράλ. Το άλλο ήταν η λειτουργία, όπου έχουμε τις ψαλμωδίες των ιερέων, την ανάγνωση των Ευαγγελίων και τα τροπάρια του δεξιού και του αριστερού ψάλτη. Τρία βασικά στοιχεία και στις δύο περιπτώσεις. Αυτά υπήρχαν στο ποίημα του Ελύτη. Έπρεπε τώρα η τελική επιλογή μου να επεκταθεί σε όλο το έργο, ώστε να μη χαθεί η ενότητά του και να μην προδοθεί ο στόχος του ποιητή : Η ΓΕΝΕΣΙΣ, ΤΑ ΠΑΘΗ και ΤΟ ΔΟΞΑΣΤΙΚΟΝ θα έπρεπε να αντιπροσωπεύονται αναλογικά έτσι ώστε να μη χαλάσει η ισορροπία του έργου».
Ο ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΦΙΛΙΠΠΩΝ, ΝΕΑΠΟΛΕΩΣ & ΘΑΣΟΥ κ. ΣΤΕΦΑΝΟΣ :
«Συγχαίρω ιδιαίτερα και εγκάρδια όλους τους συντελεστές και όλους τους μετέχοντες στην παρουσίαση του μεγάλου και μοναδικού αυτού έργου του πολιτισμού, της ιστορίας, της πίστεως και της πατρίδος μας, το οποίο παρουσιάζει και διοργανώνει η τοπική μας Εκκλησία στο αρχαίο θέατρο των Φιλίππων, συνδέοντας με τον τρόπο αυτό την παράδοση με το σήμερα, την μουσική με την τέχνη, την θρησκεία με την ποίηση, την ομορφιά του λόγου με την δύναμη της εικόνος, την φωνή με την σκέψη, την ιστορία με το μέλλον μας, τους προγόνους μας με την νεολαία μας. Όλοι μας ευρισκόμενοι μπροστά στο ΄ΑΞΙΟΝ ΕΣΤΙ΄, στο συγκλονιστικό αυτό μελούργημα και παγκοσμίου αξίας εμβληματικό έργο του μεγάλου μουσουργού και μοναδικού μουσικοσυνθέτου Μίκη Θεοδωράκη που έκαμε γνωστή την Ελλάδα μας σε ολόκληρο τον κόσμο, και του μεγάλου νομπελίστα ποιητού της Ελλάδος μας Οδυσσέα Ελύτη, υποδεχόμεθα τους συντελεστές και τους επισκέπτες μας, και καλοσωρίζομε όλους στην πρώτη Αποστολική και Χριστιανική Εκκλησία των Φιλίππων, πού ίδρυσε ο άγιος Απόστολος Παύλος, στην Εὐρώπη και στην Ελληνική Μακεδονία μας. Η νεολαία μας, η ελπίδα μας, το μέλλον μας, τα παιδιά μας ας γίνουν συνεχιστές αυτού του μεγαλείου του ελληνισμού και της χριστιανωσύνης έχοντας σαν πρότυπα και ινδάλματα όλους εκείνους που αφιέρωσαν την ζωή τους στην επιστήμη και στον πολιτισμό, στην ιστορική αλήθεια και την τέχνη, στην αγάπη για την πατρίδα τους και την βαθειά θρησκευτικότητά τους και τον σεβασμό τους στην αγία μας εκκλησία, στην αξιωσύνη και την προκοπή, στην ομόνοια και την ειρήνη, στην φιλανθρωπία και την χριστιανική αγάπη, στην αφιέρωσή τους στον πληγωμένο συνάνθρωπο και στην αλληλεγγύη και την συναντίληψη όλων των ανθρώπων και των λαών, στην μοναδική γλώσσα της μουσικής και της ποιήσεως, στο Ευαγγέλιο της Αγάπης και στον Χριστό.
Ας θυμώμαστε αυτή την νύκτα του ΄ΑΞΙΟΝ ΕΣΤΙΝ΄ στην Καβάλα και στους αρχαίους Φιλίππους, σαν ημέρα ιδική μας, των παιδιών μας και της ζωής μας…».
Ο Δ/ΝΤΗΣ ΤΗΣ ΧΟΡΩΔΙΑΣ ΝΕΩΝ του ΑΓ. ΙΩΑΝΝΟΥ ΤΟΥ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΥ ΘΕΣ/ΝΙΚΗΣ, ΚΑΘ. ΘΕΟΛΟΓΙΑΣ ΤΟΥ ΑΠΘ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΣ ΣΤΑΜΟΥΛΗΣ :
«Το ΄ΑΞΙΟΝ ΕΣΤΙ΄ δεν είναι απλά ένα μεγάλο έργο. Είναι μια κεντρική αρτηρία του πολιτισμού μας, του ελληνικού μα και του παγκόσμιου. Σάρκα από τη σάρκα μας, που κάνει τα έσχατα να εισβάλουν στην ιστορία και να δίνουν διαστάσεις ρεαλισμού στο όνειρο. Με μεγάλη χαρά και ενθουσιασμό φτάσαμε και αυτή τη φορά στην ανάγνωσή του, σαν προσκυνητές σε τόπο ιερό».
ΣΥΜΦΩΝΙΚΗ ΟΡΧΗΣΤΡΑ ΔΗΜΟΥ ΘΕΣ/ΝΙΚΗΣ
Η ΣΟΔΘ ιδρύθηκε το 1987. Πρώτος καλλιτεχνικός δ/ντής της ορχήστρας διετέλεσε ο Κοσμάς Γαλιλαίας. Την καλλιτεχνική διεύθυνση και τον συντονισμό της ορχήστρας ανέλαβαν στη συνέχεια οι αρχιμουσικοί Δημήτρης Αγραφιώτης και Βύρων Φιδετζής και ο τσελίστας Χρήστος Γρίμπας. Αποτελείται από καταξιωμένους μουσικούς και συμμετέχει δυναμικά στα μουσικά δρώμενα της πόλεως με εκπαιδευτικές συναυλίες, διεθνείς διαγωνισμούς, συμπαραγωγές με άλλους φορείς και ορχήστρες, σε φεστιβάλ, με συναυλίες σε όλη την Ελλάδα, αλλά και στο εξωτερικό. Σε όλα αυτά τα χρόνια της λειτουργίας της, είχε τη χαρά και την τιμή να φιλοξενήσει μεγάλους σολίστες και μαέστρους όπως οι: Δ. Σγούρος, Γ. Δεμερτζής, Λ. Καβάκος, Μ. Τιρίμος, Γ. Βακαρέλης, Γ. Λαζαρίδης, Σ. Κατσαρής, V. Repin, I. Oistrach κ. ά. Έχει εμφανιστεί στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, στο Θέατρο Λυκαβηττού, καθώς και σε πολλές πόλεις στην Ελλάδα (Βέροια, Λάρισα, Νάουσα, Μεσολόγγι, Δράμα, Ηγουμενίτσα, Καβάλα, Σέρρες, Βόλο, Πρέβεζα, Καστοριά, Κέρκυρα κ.ά.) και στο εξωτερικό, όπως στο Αρχαίο Θέατρο της Εφέσου και στην Κύπρο. Έχει συμπράξει σε πολλές παραστάσεις όπερας και μπαλέτου. Έχει ηχογραφήσει τις ΄Τέσσερις Εποχές΄ του A. Vivaldi με σολίστ τον Λ. Καβάκο και μαέστρο τον Κοσμά Γαλιλαία και την ΄Δημιουργία΄ του J. Haydn υπό την διεύθυνση του Βύρωνα Φιδετζή το 2000. Από το 2001 μέχρι και σήμερα την θέση του μόνιμου αρχιμουσικού έχει ο Χάρης Ηλιάδης. Τον καλλιτεχνικό συντονισμό της ορχήστρας έχει αναλάβει από τον Απρίλιο του 2018 η αρχιμουσικός Λίζα Ξανθοπούλου.
ΧΟΡΩΔΙΑ ΝΕΩΝ ΑΓ. ΙΩΑΝΝΟΥ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΥ ΘΕΣ/ΝΙΚΗΣ
Η Χορωδία Νέων «Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος Θεσ/ νίκης» ιδρύθηκε το 1991 από τον παν. αρχ. π. Δαβίδ Τζιουμάκα, νυν Μητροπολίτη Γρεβενών, και τον σημερινό μαέστρο Χρυσόστομο Σταμούλη. Σήμερα τελεῖ υπό την ευλογία του Παναγ. Μητροπολίτου Θεσ/νίκης κ. Ανθίμου και με την επίβλεψη του παν. αρχιμ. π. Δημητρίου Χάνδακα του προϊσταμένου της ενορίας αγ. Ιωάννου Χρυσοστόμου Θεσ/νίκης. Στόχος της είναι η συμμετοχή της στη Θεία Λειτουργία, την οποία ψάλλει κάθε δεύτερη Κυριακή στον ιερό Ναό αγίου Ιωάννου Προδρόμου (Παπάφειο Ίδρυμα Θεσ/νίκης). Παράλληλα, ασχολείται με ρεπερτόριο κυρίως έντεχνης και παραδοσιακής ελληνικής μουσικής. Σκοπός της είναι η προώθηση της ελληνικής μουσικής (Βυζαντινής – Δημοτικής – Σύγχρονης) στη χορωδιακή πράξη και η ανάδειξη της πολιτιστικής υπόστασης της Ορθόδοξης Εκκλησίας. Στο ιστορικό της έχει πλήθος συναυλιών τόσο στη Θεσσαλονίκη όσο και σε άλλες πόλεις της Ελλάδας (Αθήνα, Αλεξανδρούπολη, Χανιά, Αργοστόλι, Βέροια, Καλλιθέα και Άφυτο Χαλκιδικής, Κιλκίς, Κοζάνη, Ληξούρι, Μυτιλήνη, Ξάνθη, Φλώρινα, Φέρρες κ.ά.) με αφιερώματα στον Στ. Κουγιουμτζή, στον Απ. Καλδάρα στον Μ. Τόκα κ.ά. Συνεργάστηκε με τους συνθέτες Στ. Κουγιουμτζή, Γ. Μαρκόπουλο, Ν. Κηπουργό, Δ. Σαββόπουλο, Ν. Ξυδάκη και τους τραγουδιστές Γ. Νταλάρα, Μ. Μητσιά, Κ. Μακεδόνα, Δ. Μπάση, Γ. Ανδρεάτο, Χ. Γαργανουράκη, Λ. Καλημέρη, Μ. Κανά, Αν. Καρακότα, Π. Θεοχαρίδη, Μ. Χατζημανώλη, Μ. Παπαζήση, Δ. Κεχαγιά, κ.ά.. Στο εξωτερικό η Χορωδία έχει δώσει συναυλίες στην Κωνσταντινούπολη σε πόλεις της Γερμανίας, στην Κύπρο, στην Ελβετία, στην Γαλλία και στην Αυστρία.
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΔΗΜΗΝΑΚΗΣ – ΑΡΧΙΜΟΥΣΙΚΟΣ
Γεννήθηκε το 1984 στη Θεσσαλονίκη. Σπούδασε πιάνο και μουσική θεωρία στο Νέο Ωδείο Θεσσαλονίκης και πιάνο με τη Δόμνα Ευνουχίδου στο Τμήμα Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης του Πανεπιστημίου Μακεδονίας. Το 2007, με υποτροφία της Ακαδημίας Αθηνών, μετοίκησε στην Αυστρία για μεταπτυχιακές σπουδές στο Πανεπιστήμιο Μουσικής και Παραστατικών Τεχνών της Βιέννης. Εκεί σπούδασε διεύθυνση ορχήστρας με τον αρχιμουσικό Ούρος Λάγιοβιτς, καθώς επίσης διεύθυνση χορωδίας και συνοδία. Διετέλεσε αρχιμουσικός της Ορχήστρας Δωματίου «Ορφέας» της Βιέννης. Παρηκολούθησε σεμινάρια διεύθυνσης των Μέτα, Ρατλ, Χάρντινγκ και Μέττερς. Έχει διευθύνει σημαντικές αυστριακές ορχήστρες, όπως: Συμφωνική Ορχήστρα Ραδιοφωνίας και Ορχήστρα Δωματίου Βιέννης, Ορχήστρα Δωματίου Γκρατς, Ορχήστρα Pre Arte Πανεπιστημίου Βιέννης. Συνέπραξε επίσης με τη Φιλαρμονική Ορχήστρα Ρζέζοφ (Πολωνία), την Κρατική Ορχήστρα Κύπρου, την Ορχήστρα των Χρωμάτων, την Ορχήστρα Πλοέστι Ρουμανίας και τη Δημοτική Ορχήστρα Αθηνών. Έχει αποσπάσει σημαντικές διακρίσεις στον Β΄ Διεθνή Διαγωνισμό Αρχιμουσικών (Βάιτς Αυστρίας, 2η θέση), καθώς και στους διαγωνισμούς του Βασιλικού Κολλεγίου Μουσικής Μάντσεστερ (2013) και «Δημήτρης Μητρόπουλος» (Αθήνα, 2010). Το 2012 επιλέχθηκε από τη Συμφωνική Ορχήστρα του Λονδίνου μεταξύ είκοσι ταλαντούχων νέων αρχιμουσικών της Ευρώπης. Στην ΕΛΣ διηύθυνε την παράσταση της όπερας Η σταχτοπούτα [La cenerentola] (Ολύμπια, 2013-14).
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΤΗΣ ΣΥΝΑΥΛΙΑΣ
- ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ
Συμφωνική Ορχήστρα Δήμου Θεσσαλονίκης,
- Διεύθυνση Ορχήστρας: Κωνσταντίνος Δημηνάκης.
Μεικτή Χορωδία Νέων αγ. Ιω. Χρυσόστομου Θεσ/νίκης,
- Διεύθυνση – Διδασκαλία: Χρυσόστομος Σταμούλης,
- Τραγουδούν : Γιάννης Κότσιρας – Ανδρέας Ζένιος,
- Αφηγητής: Βασίλης Σπυρόπουλος,
- Μπουζούκι: Ηλίας Βελλής – Χρήστος Τσαϊρίδης,
- Κιθάρα: Μάριος Μακρής,
- Σαντούρι: Βαγγέλης Πασχαλίδης,
- Πιάνο: Βαλέρια Χαριτίδου,
- Ήχος – Φως: Q SOUND AND LIGHT,
- Ηχοληψία : Δημήτριος Μπουρμπούλης,
- Τεχνική Υποστήριξη : Γεώργιος Παρασκευόπουλος.
ΔΙΟΡΓΑΝΩΣΗ:
ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ
ΦΙΛΙΠΠΩΝ, ΝΕΑΠΟΛΕΩΣ & ΘΑΣΟΥ ΣΤΟ ΑΡΧΑΙΟ ΘΕΑΤΡΟ ΤΩΝ ΦΙΛΙΠΠΩΝ (ΚΑΒΑΛΑ) ΣΑΒΒΑΤΟ 21 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ 2019 ΣΤΙΣ 9 ΤΟ ΒΡΑΔΥ
-ΕΙΣΟΔΟΣ ΕΛΕΥΘΕΡΗ-